Program se primenjuje od 19.11.2012..
Cilj predmeta Visokotehnološko preduzetništvo jeste da omogući studentima da razumeju koncepte preduzetništva u preduzećima koja pripadaju grupi visokotehnoloških preduzeća, prvenstveno preduzeća u sektoru informaciono-komunikacionih tehnologija. Cilj predmeta je da kod studenata razvije kompetencije za (1) analizu tehnoloških i poslovnih promena i karakteristika novih poslovnih modela na tržištima visokih tehnologija; (2) prepoznavanje konceptualnog okvira i analitičkih alata neophodnih za kreiranje i razvoj preduzetništva u ovoj oblasti; (3) sintezu neophodnih znanja i veština za rad u ovakvim preduzećima.
Studenti koji odslušaju predmet, izvrše predispitne obaveze i polože ispit stiču (1) osnovna znanja o analitičkom okviru i kompetencije za upotrebu odovarajućih alata za razvijanje strateških poslovnih modela i marketing planova za visokotehnološke proizvode i usluge; (2) kompetencije da na osnovu rezultata analize izvode zaključke o zahtevima klijenata/kupaca na tržištima koja možda još uvek nisu kreirana; (3) oblikuju strateški i marketing plan koji integrišu sofisticiran tehnološki razvoj sa brzorastućim zahtevima kupaca u ovoj oblasti; (4) razumeju odabrana područja novih tehnologija i usluga za mikro, mala i srednja preduzeća i tržišne niše.
Preduzetništvo i visokotehnološko preduzetništvo: ključne sličnosti i razlike, osnovni pojmovi; analitički okvir kojim će se definisati potencijalne razlike i jedinstveni aspekti visokotehnoloških preduzeća, proizvoda i tržišta. Mesto visokotehnološkog preduzetništva u svetu, Evropi i Srbiji. Kriva razvoja tehnologije, brzina promene, ključni trendovi, prihvatanje tehnoloških inovacija. Tehnološki paradoks. Tehnološki razvoj i predviđanje tehnološkog razvoja. Izbor poslovnog modela: primeri poslovnih modela, značaj inovacija, prepoznavanje promena u zahtevima kupaca i tržištu, kreiranje promena. Misija i ciljevi visokotehnološkog preduzeća. Organizaciona struktura visokotehnološkog preduzeća (preduzetničko-inovativna struktura). Visokotehnološki proizvodi i visokotehnološko okruženje: interakcija, izazovi i pretnje opstanku. Važnost standardizacije na visokotehnološkim tržištima, zaštita intelektualne svojine, patenti i prava. Izazovi koji se pred preduzetnika u visokotehnološkom preduzeću postavljaju: razvijanje ličnih sposobnosti i veština, značaj rešavanja inovativnih problema, tehnike rešavanja, inoviranje znanja, sprovođenje inovacionih aktivnosti u preduzeću. Tržišni nastup visokotehnoloških preduzeća: kreiranje strategije nastupa, strategijsko planiranje u visokotehnološkim preduzećima. Inovacioni ekosistem.
Nastava na predmetu se odvija kroz predavanja i vežbe. Predavanja kombinuju teoriju i praktične primere koji su osnova diskusije. Predavanja delom realizuju gostujući predavači. U okviru vežbi, rad će se odvijati u grupama i samostalno. Tokom nastave, studenti će biti u prilici da samostalno analiziraju aktuelne primere iz ove oblasti i upoznaju se sa predstavnicima preduzeća iz oblasti informaciono-komunikacionih tehnologija
Autori | Naziv | Godina | Izdavač | Jezik |
---|
Ris, E. | Startup način The Startup Way | 2018 | Mate, Jagodina | Srpski jezik |
Osterwalder,A., Pigneur,A. | Value Proposition Design | 2014 | Wiley | Engleski |
Borocki, J., Tekić, Ž. Ćosić, I. | Challenges for the future | 2013 | Faculty of Technical Sciences, Novi Sad | Engleski |
Kaufman, J., Woodhead, R. | Stimulating innovation in products and services: with function analysis and mapping | 2006 | Wiley-Interscience, Hoboken | Engleski |
Zarić, S., Bianchi, M. | Development and Promotion of Local Systems to Support Inovative SMEs | 2010 | Benian ekonomik, Beograd | Engleski |
Predmetna aktivnost | Predispitna | Obavezna | Broj poena |
---|
Predmetni projekat | da | da | 40.00 |
Prisustvo na vežbama | da | da | 5.00 |
Prisustvo na predavanjima | da | da | 5.00 |
Usmeni deo ispita | ne | da | 50.00 |
| Ime i prezime | Vid nastave |
---|
| | Predavanja |
| | Računarske vežbe |